5. - 10. september Tartus

DRAAMA 2005 teated

VÕITJAD SELGUNUD

11.09.2005
DRAAMA 2005

Žürii esimees Jan Kaus ütles oma pöördumises, et teater peab oma teostumise hetkel tirima oleviku välja mineviku ja tuleviku tõmbusest. “Ning tihti tal õnnestubki seda teha, seda on viimane nädal tõestanud,” tõdes ta.

Festivali lõpupeo kulminatsioonina tegi rahvusvaheline žürii teatavaks Eesti Teatri Festivali DRAAMA 2005 võistlusprogrammi parimad:

1. Auhind särava episoodilise rolli eest. Rakvere Teater, “Pidusöök”: Märt Avandi. Teatris pole väikseid rolle. Teatrikunstis leiab alati kõnekaid pisiasju. Kaht eelpool toodud väidet kinnitab võluvalt uimase ettekandjana silma torganud Märt Avandi.

2. Auhind moodsa näitlemise ja väljendusrikka karakteri eest. Von Krahli Teater, “Ainult võltsid jäävad ellu”: Liina Vahtrik. Lavastuse “Ainult võltsid jäävad ellu” puhul tuleb tunnustada terve ansambli tööd, kuid Liina Vahtrik võitis südamed oma minimalistlikkusega . Tähelepanuväärne, et tegu on kõrvalrolliga, mis sisaldab vaid paar repliiki ja ühe laulu. Just tõsiasi, et sõnad Vahtrikku ei aidanud, on tema saavutus märkimisväärne, absurdselt elegantne, elegantselt absurdne. Ja see laul!

3. Auhind kõrgepingelise rolli eest. No99, “Padjamees”: Tambet Tuisk. No97 all Eesti lavadele paisatud “Padjameest” iseloomustab peaaegu talumatu intensiivsus – seda alates esimestest sekunditest. Seda intensiivsust kannab ja annab edasi ka ja eriti Tambet Tuisk Katurianina. Tuisu rollilahendust iseloomustab totaalne kohalolek ja täpsus etenduse igal sekundil.

4. Auhind sidusa, askeetliku ja esteetilise lavalise visuaalia eest. Theatrum, “Hamlet”: Lilja Blumenfeld. Theatrumi “Hamleti” lavastusest vaatajateni kanduva hõllandusliku atmosfääri eest on suures osas vastutav Lilja Blumenfeld, kelle kunsti askeetlikkus süvendab veenvalt tervikut. Teisalt koondab Blumenfeld traditsioonitundlikult minimalistlikud kostüümid ja lavakujunduse, mis paradoksaalsel moel mõjuvad väljendusrikkaina.

5. Auhind koostöö eest filosoofilise teatri loomisel. Eesti Draamateater, “Finis nihili”: Priit Pedajas ja Madis Kõiv. Madis Kõivu tekstide kohta saab alati öelda: raskepärane, arusaamatu, hermeetiline. Kuid saab ka öelda: filosoofiline, eksistentsiaalne, ikka ja jälle ajakohane, sügav, haarav, haavav. Priit Pedajas suudab kaevuda Kõivu labürintidesse ja neid ka vaatajatele valgustada.

6. Auhind parimale lavastajale. Eesti Draamateater, “Julia”: Tiit Ojasoo ja Ene-Liis Semper. Lavastajatel on olnud julgust võtta ambitsioonikas ja populaarne dramaturgiline materjal ning see ümber mängida, nii et moodustuks hävimatu ja soe tuum. Ojasoo ja Semperi fantaasia ulatub lavastuse igasse tasandisse – lava- ja muusikalisse kujundusse, kostüümidesse ja liikumisse. Lavastajad aga ei piirdu ainult ajaloolise pärandi ümbermängimisega, vaid tegelevad ka uute väljendusvahendite otsimise ja katsetamisega.

7. Auhind eluillusiooni lõhkumise eest. Von Krahli Teater, “Ainult võltsid jäävad ellu”. Tegu on provokatsiooniga, kuid mitte ainult või eelkõige. Kogu lavastus on täis tõsist, peaaegu et pedagoogilist sõnumit ja sõnumist. Imeline, kuidas nii dramaturgia, kuid ka tegevuskunsti ja punkmuusika vahenditega luuakse kaos, mis püsib ometi kontrolli all.

8. Auhind tõsiduse ja tundlikkuse eest. Eesti Nukuteater, “Troll-poiss”. “Troll-poiss” on terviklik ja mõjuv lavastus, mis kõnetab nii lapsi kui ka täiskasvanuid. Haarav algtekst, peened näitlejatööd, tõsine teema, mis on ette kantud nii mänguliselt kui ka tunderikkalt.

9. Auhind hingestatud fantaasia eest. VAT Teater “Pal-tänava poisid”. Vaese teatri vahenditega luuakse mänguline fantaasia. Väljendusrikas nii selle poolest, mida räägitakse, kui ka selle poolest, kuidas räägitakse. Lavastus on tulvil võluvaid ja kõnekaid detaile, animatsioonile sarnanevaid metamorfoose ja seoseid. Lustakas, kuid mitte pealiskaudne.

10. Parima lavastuse auhind. Eesti Draamateater, “Julia”. Alustuseks: Shakespeare. Rokib tões ja vaimus. Lavastuse kõik väljendusvahendid paistavad ja paitavad silma ja kõrva, ja need moodustavad toimiva terviku. Ning ei tohiks unustada värvikat ja lavastaja mõtet selgelt edasi kandvat näitlejaansamblit.

5. – 10. septembrini kestnud Eesti Teatri Festivali DRAAMA 2005 võistlusprogrammi kuulus neliteist lavastust kolmeteistkümnelt eesti teatrilt ja trupilt. Parimad valis välja rahvusvaheline žürii koosseisus:

Adrienne Darvay Nagy - Ungari; teatriajaloolane, -uurija ja -kriitik; festivali Festival for the Hungarian Theatres Beyond the Borders kunstiline juht

Piotr Gruszczynski - Poola; teatrikriitik; teatriajakirjade "Dialog", "Didaskalia" ja "Tygodnik Powszeshny" autor; festivali Dialog-Wroclaw kunstiline juht

Pekka Milonoff - Soome; lavastaja; KOM teatteri kunstiline juht

Marina Timaševa - Venemaa; teatriteadlane-kriitik; festivalide "Baltiiski Dom" ja "Žolotaja Maska" žürii liige; Venemaa filmiteadlaste - ja kriitikute gildi auhinna laureaat

Peteris Krilovs - Läti; lavastaja; Läti Kultuuriakadeemia näitlejameisterlikkuse ja režissuuri professor

Anneli Saro - eesti; PhD, Tartu Ülikooli teatriteaduse ja kirjandusteooria õppetooli õppejõud

Jan Kaus - Eesti; kirjanik, Eesti kirjanike liidu esimees, DRAAMA 2005 žürii esimees

Väliskriitikute eriauhinna võitis rahvusluse hoidmise ja edendamise eest Elmo Nüganeni "Tõde ja õigs. Teine osa".

Samal õhtul anti välja ka DRAAMA klubi arutelu “Teater plakatil” tulemusena selgunud parimate teatriplakatite auhinnad.

Plakatinäituse peaauhind teatrile NO99, Martin Pedanik - Ühtse, lihtsa ja selge sõnumi eest.

Plakatinäituse auhind - Rakvere Teater - Foto, sõna ja idee tervikliku kasutamise eest

Plakatinäituse auhind - "Eesti ballaadid" - Enesekindluse eest.

Plakatinäituse äramärkimised:

"Tõde ja õigus. Teine osa", Jaanus Jaska - Julguse eest jääda lihtsaks

"Meie linnake", Andres Adamson - Julguse eest kirjutada ja joonistada käsitsi

"Pal-tänava poisid", Kaspar Jancis - Julguse eest olla häbenematult nostalgiline

Theatrumi, Marius Peterson - Julguse eest olla konservatiivne

Teatriplakati võistluse žüriisse kuulusid:

Tõnu Kaalep - Eesti Ekspressi peakujundaja; teatrikriitik ja näitekirjanik

Asko Künnap - reklaamikunstnik; kujundaja ja luuletaja

Katre Värnik - A le Coq-i marketingijuht

Vahur Kalmre - Postimehe kujundustoimetaja

Rahvahääletuses tuli võitjaks Rakvere teatri "Johannese passiooni" plakat.